Sunday, August 07, 2011

Regizori de pus pe rana: Neil Marshall

Neil Marshall e, hands down si fara loc de negocieri, regizorul horror cu cele mai faine gagici in rolurile principale (creca si secundare).  Ca si Christopher Smith de care am vorbit acu ceva luni, Neil Marshall e tot un regizor britanic de generatzie tanara care si-a pus o amprenta puternica pe filmul SF si horror independent. Marele shmen la Marshall e sa realizezi faptu ca tipu e scotzian si sa recunosti elementele prin care propovaduieste lucrul asta in filmele sale, intr-un mod foarte patriotic dar si subtil.

Probabil filmul cel mai bun al lui Marshall de pana acum e The Descent, un horror instant classic cu women empowerment, aparut cu catziva ani buni inaintea trendului. Niste gagici deprimate dar focoase se duc sa imbratzisheze natura si exploreaza o retzea de pesteri semituristice unde dau peste o specie de batmani albinosi, orbi, cu fetze de lilieci si foarte sangerosi. Astia le casapesc pe fete una cate una, mai putzin pe ultimele 2 care-s mai tari in caracter dar au si o mare slabiciune - sunt geloase una pe alta din pricina ca una s-a dat la sotzu celeilalte. Vor reusi ele sa depaseasca aspectu si sa iasa cu bine la lumina (zilei)? Raspunsu il gasitzi in film, ideea e ca se bat si se mananca astia la marea arta. Filmul a fost un succes de rasunet in horror, e o adevarata enciclopedie de referintze subtile la istoria genului. Roger Ebert il considera horrorul decadei trecute, asa ca a avut parte si de o continuare.




Crezusem ca The Descent 2 e genu de sequel straight-to-DVD facut fara stirea echipei originale dar nu e asa, Marshall a fost implicat si in asta dar ca producator, nu ca regizor, treaba pe care a lasat-o pe mana asistentului sau de regie (altfel un anonim, dar oricum nu e cineva strain de conceptul original). In plus si actritzele principale revin (cu asta v-am dat deja un spoiler legat de primu film), deci e un sequel cu acte in regula si care respecta spiritul originalului, precum si valorile de productzie. Nu e totusi chiar la acelasi nivel, adica scenariul n-are absolut nici o logica, finalul e cam in bataie de joc iar personajele secundare sunt mult mai putzin carismatice decat cele din prima parte.

Pe locul 2 in preferintzele mele ar fi debutul lui Marshall, Dog Soldiers, care se abate un pic de la regula, in sensul ca toate personajele-s baietzi. Un grup de jandarmi scotzieni se antreneaza cu pustile prin padurile Scotziei si ajung sa fie asediatzi intr-o coliba de un grup de varcolaci. E film standard cu varcolaci dar foarte bine facut pentru un debut, cu mult umor negru englezesc si niste efecte speciale destul de ridicole care reusesc sa iti pice simpatice. In plus, mi se pare ca varcolacii au cam fost lasatzi in umbra de cinema - e drept ca sunt tot mai prezentzi prin filme dar intotdeauna ca supporting characters pentru vampiri (Twilight, True Blood, Underworld). Ei bine, asta e filmu esentzial cu varcolaci al ultimei decade.



Doomsday e, dupa unii, cel mai naspa, dar dupa mine e cel mai neintzeles film al lui Marshall fiind foarte importante aici aspectele geopolitice din spatele povestii. Din pricina unui virus fatal, Scotzia e izolata de restul Marii Britanii cu un zid imens si orice scotzian se apropie e impuscat. Ia ganditzi-va cum ar fi sa se faca la noi un film in care Tinutu Secuiesc e pus in carantina si regatzenii stau pe zid sa-i impuste pe aia de incearca sa scape. Necazu e ca lumea nu prea stie sa judece filmele astea in context si atunci totu pare un brainless action movie. Insa daca ii prinzi spilul, e un film destul de destept.

Dupa cateva zeci de ani, pare ca scotzienii totusi n-au crapat, deci inseamna ca au dezvoltat un anticorp, iar Rona Mithra (Underworld) e insarcinata sa puna mana pe anticorp. Trecuta dincolo de zid, eroina se confrunta cu doua societatzi postapocaliptice profund britanice si puse fatza in fatza intr-un fel foarte misto. Pe de o parte, o societate urbana de punkeri si huligani de Glasgow care au degenerat in canibalism, asculta punk si joaca fotbal. Pe de alta parte, o societate rurala medievala, care traiesc in castele, calaresc si se bat cu sabii. Punkerii sunt condusi de... un punker, cavalerii sunt condusi de Malcolm McDowell (Potrocala Mecanica) si cele doua oranduiri se urasc de moarte.

Eroina se bate si cu unii si cu altzii, si cu sabii si cu mitraliere, se fugareste si cu cai si cu motociclete, intr-o combinatzie care mi-a picat foarte bine, de Mad Max si Cavalerii Mesei Rotunde adusi la aceeasi... masa rotunda. Filmu e destul de brutal, musai de vizionat in varianta Unrated ca ailalta e foarte ciopartzita, iar violentza (in multiplele sale forme estetice) e cheia filmului si a istoriei Marii Britanii (si a relatziei dintre Scotzia si Anglia).



Cel mai recent film al sau, Centurion, iese din zona de nisha in care a activat Marshall pana acum, e film istoric dar ramane relativ horror prin brutalitatea scenelor de cafteala. La suprafatza filmul e simplist - 6 ostashi romani incartiruitzi in Anglia sunt haituitzi de o gasca de bastinasi scotzieni (pictzi, mai exact) pana la epuizare. Aici eroina e frumoasa Olga Kurylenko in rolul unei bashtinashe cu limba taiata, care-l fugareste tot filmu pe romanul jucat de Michael Fassbender (si catziva amici ai sai, actori englezi simpatici totzi). Aproape tot filmu se petrece cu astia fugind sau mergand tarash, fiind hacuitzi unu cate unu.

Prima data cand am vazut filmu n-am intzeles daca e un film despre romani viteji sau despre englezi viteji. Adica n-am intzeles care-s personajele principale ale filmului, cu cine trebuia sa tzin? E ca si cum Sergiu Nicolaescu ar fi facut un film cu daci si romani, in care romanii ar fi portretizatzi ca aia buni si dacii ca niste brute insetate de sange. Nu stiu daca la noi ar scapa viu vreun regizor cu faza asta, nici macar Sergiu Nicolaescu.

Singura nemultzumire e ca n-am intzeles cum de aveau britanicii pe vremea aia femei atat de cool si le au atat de nasoale acum. Romanii le-au stricat? Vikingii?

Ma rog, ideea era ca tre sa statzi cu ochii pe viitorul stralucit al lui Neil Marshall si pe gagicile din filmele lui.


3 comments:

Li said...

maestre, voiam doar sa iti comunic ca am vazut in sfarsit dark city, dupa ce mi-am propus ani la randul, si as fi jurat ca designul vizual e facut de marc caro dar nu gasesc nimic care sa imi confirme chestia asta pe net...deci e furaciune, tribut sau ce e? delicatessen si cite des enfants perdus pe fata. oricum, pure awesomeness filmul.

capricornk13 said...

auzi, au nu ma uit niciodata la filme horror, insa e atat de misto insemnearea asta a ta, ca ma duc sa caut un Marshall! :) am ras de m-am spart la faza cu englezoaicele!

Aron Biro said...

@Li: am vazut filmele la f. mare distanta unu de altu, da acu ca ma gandesc in urma, creca sunt destul de multe asemanari cu Caro.

@caprikorn: sa te uiti la The Descent, primu, ala e cu gagicile cele mai faine.